Tapasin ystäväni työpäivän jälkeen pyörän säätämisen merkeissä. Kippasin pyörän ylösalaisin ja kaveri alkoi pyöritellä takarengasta arvioivan katseensa alla. En tiedä millaiseksi kuvittelin pinnojen kiristämiseen käytettävän työkalun, mutta en ainakaan sellaiseksi, millainen se lopulta oli.
Kireyttä säädettäessa pinna laitettiin työkalun oikean kokoiseen hahloon ja kiristettiin. Pieniä kiertoja, ei kokonaisia kierroksia vaan ina suuntaansa. Ja sitten toista puolta, kunnes vanne oli suorassa.
Jos pinnojen kiristys ja vanteen säätö tehtäisiin ohjekirjan mukaan, siihen luultavasti kuluisi reippaasti enemmän aikaa ja tupakkaa. Ohje siihen löytyy Park Toolin sivuilta. Lisäksi tarvittaisiin arsenaali muita maagisia työkaluja, joiden valikoima löytyi samoilta sivuilta.
Fillari-lehden sivuilta löytyy ohje koko kiekon puolaamiseen (ohjeet I ja II) alusta lähtien eli tavismaisesti vanteen ja pinnojen kasaamisesta omakätisesti osista. Ehkä aika pro-hommaa, mutta voihan tuollaisesta jotain periaatteita oppia ymmärtämään, jos jaksaa lueskella. Pinnojen kiristelystä on käyty myös Fillari-lehden foorumilla keskustelua.
Niin ja maagisen työkalun nimi on Spoke Wrench.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti